مهاجرت به ترکیه
نوشته شده توسط : mohsen

در یک دهه اخیر کشور ترکیه در همسایگی ایران، به یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار برای مهاجران ایرانی تبدیل شده است که قصد مهاجرت تحصیلی، کاری و یا اقامت از طریق سرمایه گذاری را دارند. سطح قابل قبول کیفیت زندگی، امکان اشتغال و تحصیل آسان، ریشه ی دینی مشترک و نظام فرهنگی و اجتماعی مشابه از جمله مواردی است که موجب افزایش متقاضیان مهاجرت به ترکیه گردیده است. همچنین با توجه به اینکه میان زبان فارسی و ترکی استانبولی شباهت وجود دارد یادگیری این زبان برای فارسی زبانان نسبتا آسان است. علی رغم تقاضای بالا برای مهاجرت به ترکیه، مردم اطلاعات گسترده ای در خصوص انواع روش های مهاجرت به ترکیه ندارند. اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه دارید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید یا با مجموعه تیدی پارس تماس بگیرید.

انواع روش های مهاجرت به ترکیه

کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که بیشترین پذیرش مهاجر را دارد. در حال حاضر بیش از 4 میلیون مهاجر و پناهنده در تریکه زندگی می کنند که در حدود 90 درصد آن ها سوری هستند. سرمایه گذاری، تحصیل و کار از پرطرفدار ترین روش های مهاجرت به کانادا هستند که در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

یکی از پرطرفدار ترین راه های مهاجرت از ایران به ترکیه، سرمایه گذاری می باشد. سیاست های خارجی کشور ترکیه بر اساس جذب سرمایه ی خارجی از طریق دریافت امکان اقامت می باشد که در میان ایرانیان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. یکی از بهترین راه های مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت می باشد که نیازمند استخدام 5 شهروند ترکی همراه با پرداخت بیمه و مالیات به دولت ترکیه است. در این روش در اکثر موارد فردی که شرکت را ثبت کرده است می تواند پس از 5 سال اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت نماید. یکی دیگر از روش های مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، خرید ملک در ترکیه است. برای اینکه بتوانید با خرید ملک به اقامت دائم و پاسپورت کشور ترکیه دست یابید باید ارزش ملک شما حداقل 250 هزار دلار کانادا باشد و شما تا سه سال اجازه ی فروش ملک خود را ندارید. در صورتی که ملکی با ارزش کمتر خریداری نمایید امکان دریافت اقامت 3 ساله را خواهید داشت که قابل تمدید می باشد. دقت داشته باشید که اقامت 3 ساله توریستی محسوب شده و شما اجازه ی کار در ترکیه را ندارید. حداقل مبلغ لازم جهت خرید آپارتمان در ترکیه و اخذ اقامت، 60 هزار دلار کانادا می باشد همچنین تسهیلات بانکی و وام هایی نیز برای خرید ملک از سوی دولت ترکیه ارائه می گردد.

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه با خرید خانه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

سازمان آموزشی و تحصیلی در کشور ترکیه نیز مانند اکثر کشورهای جهان از سطح مدارس ابتدایی آغاز شده و تا تحصیلات تکمیلی ادامه می یابد. شروع سن تحصیل در مدارس 7 سالگی بوده و تا 18 سالگی ادامه می یابد. تحصیل در مدارس به زبان ترکی بوده و تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان کشور ترکیه کاملا رایگان می باشد.

کشور ترکیه دانشگاه های با کیفیتی دارد که برخی از آن ها از رنکینگ بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند. برخی از بهترین دانشگاه های ترکیه که رتبه بالایی در رنکینگ جهانی QS دارند عبارتند از:

  • Boğaziçi Üniversitesi
  • Middle East Technical University (METU)
  • Koc University
  • Bilkent University

در صورتی که متقاضی مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه هستید ابتدا باید پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را اخذ نمایید. زبان ارائه شده در دانشگاه های دولتی تنها زبان ترکی استانبولی می باشد اما در دانشگاه های خصوصی رشته های تحصیلی به زبان ترکیه نیز ارائه می شوند. در صورتی که متقاضی تحصیل به زبان ترکی هستید باید مدرک آزمون Yos را ارائه دهید و برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز ارائه مدرک Sat الزامی است. همچنین برخی از دانشگاه های کشور ترکیه بورسیه های تحصیلی ای را به دانشجویان خارجی اختصاص می دهند که میانگین نمرات سوابق تحصیلی و میزان تسلط بر زبان ترکیه از جمله عوامل موثر بر امکان دریافت این بورسیه های می باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

در چند سال اخیر مهاجرت به ترکیه از طریق کار به شدت مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است. تمام کسانی که قصد دریافت ویزای کار در ترکیه را دارند باید مجوز کاری از وزارت کار و رفاه اجتماعی یا همان MLSS را دریافت نمایند. شرط لازم برای دریافت این مجوز پیدا کردن فرصت شغلی، گذراندن مصاحبه و دریافت تایید از یک کارفرمای ترکی می باشد زیرا مدارک باید از سوی کارفرما به اداره کار ترکیه تحویل داده شود. در این نوع مهاجرت به فرد متقاضی اقامت یک ساله داده شده و این اقامت توسط کارفرما تمدید می شود. همچنین دانشجویانی که از طریق روش تحصیلی به ترکیه مهاجرت کرده و در آن جا حضور دارند می توانند با ارائه مجوز اداره کار، به صورت پاره وقت کار کنند. البته توجه داشته باشید که دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به کار نیستند و مجوز کار پاره وقت تنها به دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی تعلق می گیرد.

ویزای همراه از دیگر مواردی است که برای متقاضی کار در ترکیه حائز اهمیت می باشد. شخصی که با ویزای کاری در ترکیه حضور دارد پس از یک سال کار در این کشور همراه با پرداخت حق بیمه و مالیات می تواند برای همراهان خود از جمله همسر و فرزندان زیر 18 سال درخواست ویزا نماید.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

قوانین مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج مشابه قوانین این نوع مهاجرت در سایر کشورها می باشد. یک شخص در صورتی می تواند پس از ازدواج همسر خود را برای اقامت دائم به ترکیه بیاورد که خودش دارای اقامت دائم یا پاسپورت ترکیه باشد. در این حالت به همسر یک اقامت 3 تا 5 ساله اعطا می گردد که در صورت تداوم ازدواج وارد مراحل اقامت دائم خواهد شد. نکته قابل توجه این است که ازدواج صوری برای دریافت اقامت بر اساس قوانین ترکیه جرم محسوب شده و در صورت افشا شدن می تواند زندان یا جریمه های مالی به همراه داشته باشد. بنابراین برای دریافت اقامت از طریق ازدواج زوج متقاضی باید اثبات نمایند که ازدواج ان ها صوری نیست و بر پایه ی تداوم و تفاهم می باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق تولد

قوانین تولد در کشور ترکیه از سیستم خون پیروی می کند یعنی پدر یا مادر نوزاد متولد شده باشد باید تابعیت کشور ترکیه را داشته باشند و صرفا تولد در خاک ترکیه مساوی با دریافت پاسپورت این کشور نیست. بنابراین متقاضیان مهاجرت به ترکیه که تصمیم دارند در این کشور صاحب فرزند شوند ابتدا باید از طریق سایر روش های سرمایه گذاری و کاری پاسپورت کشور ترکیه را دریافت نمایند.





:: برچسب‌ها: مهاجرت به ترکیه ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: